Historia zapisana na mapachWiele o historii świetności i upadku Kanału Kłodnickiego mogą powiedzieć stare mapy. Prześledźmy na kilku z nich, jak zmieniały się funkcje i kształt kanału w XX wieku |
Mapa z 1916 roku![]() W początkach XX wieku Kanał Kłodnicki przeżywał rozkwit, ale wyraźnie dawał się odczuć zbliżający kres świetności. Na powyższej mapie widać wyraźnie przebieg kanału od obecnego GZUT dalej w kierunku północno-zachodnim. Jak wynika z mapy, nieczynny już był odcinek kanału na wschód do Zabrza i Kopalni "Królowa Luiza". Na mapie zaznaczono port pomiędzy ulicami Banhoffstrasse i Wilhelmstarsse (obecnie Dworcową i Zwycięstwa). Kolejne wskazane miejsce to śluza nr 18, ostatnia śluza na kanale. W górnym lewym rogu znajduje się śluza nr 17 którą możemy podziwiać na poniższym zdjęciu: ![]() |
Mapa wojskowa z 1933 roku![]() To ostatnie lata istnienia Kanału, a właściwie jego użytkowania. Z mapy możemy się dowiedzieć którędy przebiegał kanał w kierunku Łabęd i dzisiejszgo portu. Kanał uznano za przestarzały i zbyt wąski, poza tym ruch w obrębie samego miasta stał się stosunkowo niewielki. Wybudowanie linii kolejowych położyło kres ekonomiczności kanału w jego ówczesnej postaci. Powstaje plan budowy nowoczesnego Kanału Gliwickiego a dokładniej "Adolf Hitler Kanal" |
Mapa z 1939 roku![]() Stało się! 9-12-1939 roku został otwarty nowoczesny "Adolf Hitler Kanal". Poniżej możemy zobaczyć uroczystość otwarcia Kanału Gliwickiego przez Rudolfa Hessa: ![]() Powstała również autostrada, dzisiejsza trzęsionka. Na mapie możemy zobaczyć w górnym lewym rogu skrzyżowanie z ul. Portową. Widać że kanał został odcięty mniej więcej 50m przed tym skrzyżowaniem. Na mapie zaznaczony jest również młyn Heintzego. Po uregulowaniu Kłodnicy i odcięciu kanału musiał on zmienić sposób napędu, ale w XX wieku nie było to już wielkim problemem. Młyn ten stanowił ostatni cel naszej wyprawy. Ciekawostką jest zniknięcie basenu portowego w centrum. Prawdopodobnie wtedy został on zasypany, kończąc swoją historię. Kanał pełnił w tym czasie funkcje bardziej rekreacyjne niż przewozowe, ponieważ praktycznie na całej swojej długości przebiegała linia wąskotorówki. Bezsensem byłoby ładowanie barek z wagonów by je po przepłynięciu paruset metrów ponownie rozładowywać. O jego nowej funkcji wyraźnie mówi ta pocztówka: ![]() Piękny most łukowy stał dokładnie w miejscu gdzie teraz kończy się targ (balcerek). Aleja widoczna z lewej strony istnieje do dzisiaj! |
Współczesne zdjęcie lotnicze centrum Gliwic![]() Na zdjeciu można rozpoznać znajome budynki. Żółtą linią naniesiony został przebieg Kanału Kłodnickiego z połowy XX wieku. Szczególnie interesujące jest położenie budynku GCH. Stoi on dokładnie w miejscu basenu portowego! |