Metamorfozy - Kanał Kłodnicki wczoraj i dziś
Wiele czasu upłynęło od zamknięcia kanału, ale do dzisiaj można znaleść
dużo ciekawostek. Ponieważ trasa kanału jest obecnie porośnięta wysokimi drzewami
nie da się zrobić klasycznych metamorfoz. Jednak niektóre miejsca są naprawdę urokliwe
i ich odkrywanie sprawiało olbrzymią przyjemność.
Poniżej znajduje się mapka kanału z której można przeskoczyć na wybrane miejsca.
Każde z tych miejsc można podziwiać na starych fotografiach i współczesnych,
wykonanych podczas eksploracji.
Życzymy miłych wrażeń sentymentalno estetycznych.
|
Mapa interaktywna - wskaż miejsce i kliknij

|
Park Chrobrego - kanał zasilający

Zaznaczone: most Stolzebrucke, ujęcie wodne i kanał zasilający,
dom na rogu ulicy Jagielońskiej i Zabrskiej, chłodnie kominowe Huty

Tutaj był przepust zasilający w wodę. Dzisiaj nie ma śladu, poza głębokim jarem.

Korytem byłego kanału zasilającego biegnie teraz ciepłociąg.
Ponieważ trwa remont, mogliśmy zaglądnąć do wnętrza "koryta".
Powrót do mapy
|
Początek właściwego kanału, ulica Konarskiego

Z prawej strony widać charakterystyczny dom. W środku chłodnie, z lewej promenada.

Podobne ujęcie, ale teraz poza domem nie można nic więcej rozpoznać

Zachował się peron wąskotorówki, był tu przystanek Gliwice - Śródmieście

Jest również promenada, choć drzewa już inne i jakby większe
Powrót do mapy
|
Widok z mostu ulicy Częstochowskiej

Tu widok na kanał i chłodnie Huty. Fotograf stał na moście ulicy Częstochowskiej.

Dzisiaj z byłego już mostu nie zobaczymy wiele, ściana zieleni.
Z prawej majaczy tylko słabo widoczna promenada.
Powrót do mapy
|
Widok na most ulicy Dworcowej

To jedno z bardziej urokliwych miejsc kanału, Widać dwie piękne kamienice z prawej strony.
Dobrze widoczny jest również łuk mostu i wlot prześwitu dla wąskotorówki.

To pierwsza z lewej kamienica. Szkoda że tak ukryta wśród zieleni.
Dołem, w byłym korycie kanału, wiją się rury ciepłociągu.

Na attyce drugiej kamienicy zachował się rok budowy - 1905

Kontrasty przyprawiają o zawrót głowy. Wysoka kamienica i dzika zieleń olbrzymich drzew.

Wyraźnie widoczny łuk mostu nad kanałem.
Teraz zamurowany, pełni rolę przepustu dla szpetnych rur.
Powrót do mapy
|
Port - widok z ulicy Zwycięstwa

Widok ogólny na port z mostu na ul.Zwycięstwa
Zaznaczone na zdjęciu położenie tablicy ostrzegawczej i mostu ulicy Dworcowej

Tablica ostrzegawcza, Widać upływ czasu, napis ledwo czytelny:
P U N K T
ZDAWCZO ODBIORCZY
PAROWÓZ STÓJ!

Prześwit dla wąskotorówki pod ul.Dworcową
Powrót do mapy
|
Port między ulicami Zwycięstwa i Dworcową

Widok ogólny na port w kierunku mostu na ulicy Zwycięstwa
Widac wyraźnie że kanał przechodził dwoma prześwitami pod mostem.

To samo miejsce dzisiaj, widać pewne zmiany...
Powrót do mapy
|
Port między ulicami Zwycięstwa i Dworcową

Widok ogólny na port z budynku szkoły przy ulicy Barlickiego
W miejscu gdzie widać barkę, stoi dzisiaj budynek GCH

Zachował się do dzisiaj budynek widoczny przy placu przeładunkowym
Powrót do mapy
|
Most na ulicy Zwycięstwa

Widok wysokich kamienic na rogu Zwycięstwa i Dubois
nadaje niecodzienny klimat temu miejscu

Most zachował się, choć jego funkcja uległa dużej zmianie, stoją tam resztki po dwóch garażach
Powrót do mapy
|
Plac przeładunkowy przy ulicy Dubois

Widoczny jest most na ulicy Zwycięstwa. Z lewej koło bocznicy budynek wagi kolejowej

Ciekawostka, budynek wagi kolejowej istnieje do dzisiaj, wtopiony w blaszaki targowiska
Powrót do mapy
|
Mostek łukowy między ul. Fredry i Dubois

Kanał pełnił też funkcję rekreacyjną. Lekki mostek dla pieszych dodawał uroku.
Łączył ulicę Fredy i Park Chopina z ulicą Dubois

Mostku już dawno nie ma. Jest to przejście, może wygodniejsze, ale nie tak romantyczne.

Widok na były kanał nie jest zachęcający

Została tylko promenada wzdłuż granicy Parku Chopina, za Palmiarnią
Powrót do mapy
|
Most przy Fabryce Drutu

Most przy Fabryce Drutu, posiadał tylko jedno przęsło

Ten most również się zachował.
Właściwie jest prawie niewidoczny, bo zasypany równo z powierzchnią drogi,
ale jego solidna, stalowa konstrukcja robi wrażenie.

Koło mostu widoczna jest szyna. Trudno dzisiaj stwierdzić jej pochodzenie i przeznaczenie,
być może w tym miejscu przebiegał tor wąskotorówki
Powrót do mapy
|
Śluza nr 17 - Szobiszowice

Przedostatnia śluza na kanale, nr 17 w Szobiszowicach

Nie można dzisiaj odnaleść śladów po śluzie. Prawdopodobnie była usytuowana w tym miejscu.
Dzisiaj jest tu rampa kolejowa, o istnieniu torowiska świadczą tylko podkłady kolejowe.

Przed nami widoczny wiadukt drogi DK88. Tu kończy się Kanał Kłodnicki zgodnie z mapą z 1939 roku.
Powrót do mapy
|
Przyszłość - Średnicówka

Za parę lat zniką wszelkie ślady po Kanale Kłodnickim.
Trasą kanału pobiegnie Drogowa Trasa Średnicowa.
Mamy nadzieję, że powyższa wyprawa i dokumentacja z niej, pozwoli na zachowanie tych
nielicznych śladów rozwoju Naszego Miasta w pamięci.
Zdjęcie powyższe pochodzi z Miejskiego Serwisu Informacyjnego (19/2005)
Powrót do mapy
|