M/S Politechnika Śląska
1973-1980
Historia statku - imiennika gliwickiej Uczelni
Masowiec zwodowany 12-10-1973 o godzinie 15:00 Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni Matka Chrzestna Prof. Łucja Cieślak Bandera podniesiona w Świnoujściu w czerwcu 1974 Radiowy sygnał wywoławczy SQUC Kod IMO 7362536 Armator: Polska Żegluga Morska w Szczecinie Wykonał 40 rejsów Pływał pod polską banderą do 9-07-1980 g. 18:30 Sprzedany do Hong Fat-Shipping Inc. Panama z Hongkongu pływał pod nazwą BALTIC SEA Od roku 1994 pod nazwą XING CHANG 11-1999 zezłomowany. |
||||
![]() Załadunek w Porcie Północnym (źródło: materiały reklamowe Portu Północnego) |
||||
Statek zaprojektowany został do przewozu węgla, rudy, fosforytów i apatytów. Projekt był oznaczony jako B-521
i wykonanych zostało prawdopodobnie 14 jednostek. Pierwszą jednostką wybudowaną według tego projektu był
M/S Manifest Lipcowy (zwodowany w kwietniu 1970r.)
(http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Manifest_Lipcowy)
Były to jednostki klasy Panamax, czyli o wielkości umożliwiającej przepłynięcie Kanału Panamskiego.
Były to wówczas największe jednostki pływające pod polską banderą. Większość zbudowanych przez stocznię
jednostek trafiła do obcych armatorów. Dla polskiego armatora - PŻM zbudowano jeszcze dwie takie jednostki.
Były to M/S Politechnika Szczecińska (zwodowany we wrześniu 1971r.) i M/S Politechnika Śląska.
Armator - PŻM zamówił kolejną jednostkę, miała to być M/S Politechnika Gdańska. Niestety plan ten nie został
ukończony. Odbyły się dwa wodowania (w roku 1974 i 1975) jednak po zwodowaniu obie te jednostki przed ich
ukończeniem zostały sprzedane obcemu armatorowi. Tak więc, ostatecznie pływały trzy statki tego typu pod polską banderą. W lutym 1980r. sprzedana została M/S Politechnika Szczecińska a w lipcu 1980 M/S Politechnika Śląska. Podobny los spotkał M/S Manifest Lipcowy w 1983 roku. ![]() Parametry techniczne statku M/S Politechnika Śląska: Długość 221,4m szerokość 32,3 zanurzenie 12,4m Nośność 54609 ton (DWT) 7 ładowni o łącznej objętości 68000 m3 Napęd silnik Sulzer-HCP 6RND90 moc 17400 KM Prędkość maksymalna 15,8 węzła Zasięg maksymalny 12000 Mm, zbiornik paliwa 3500 ton, spalanie 4 tony na godzinę Załoga 48-50 osób |
||||
![]() Wodowanie M/S Politechnika Ślaska 12-10-1973 Matka Chrzezestna: Prof. Łucja Cieślak ![]() Wodowanie M/S Politechnika Ślaska, przemawia Dyr. Stoczni mgr inż. Bogacz
![]() Mostek kapitański M/S Politechnika Ślaska Statki tego typu były wykorzystywane w żegludze trampowej, czyli bez określonej stałej trasy, od portu do potu zgodnie z zapotrzebowaniem rynku na przewozy produktów masowych, takich jak węgiel, ruda, fosforyty i apatyty do produkcji nawozów, czy zboże. ![]() Podniesienie Bandery na M/S Politechnika Śląska 1974 Przykładowo rejs 14 i 15 statku Politechnika Śląska przebiegał trasą: Gdańsk - Port Północny (początek rejsu 21-01-1977) Flushing (Holandia) Cape Town (RPA) Singapore Fukuyama (Japonia) Sakaide (Japonia) Paradip (Indie) Suez Port Said Świnoujście (zakończenie rejsu 11-05-1977) W rejsie tym udział wzięła Matka Chrzestna statku. Zgodnie z tradycją każdej Matce Chrzestnej przysługuje jeden rejs matczynym statkiem. Opisany wyżej rejs trwał w sumie prawie 4 miesiące, w tym czasie pokonano trasę 28658 mil morskich. ![]() Przejście przez Kanał Sueski
Należy podkreślić, że Politechnika Śląska została szczególnie wyróżniona w tym bardzo skromnym gronie patronatów - trzech uczelni technicznych. Ostatecznie pływały tylko dwie jednostki z serii "Politechnik" Politechnika Szczecińska i właśnie Politechnika Śląska. ![]() M/S Politechnika Szczecińska 1974 (źródło internet: searcharchives.vancouver.ca) Armator Polska Żegluga Morska eksploatował oprócz "politechnikowców" także kilka masowców z serii "uniwersytetowców". Jednostki te znacznie mniejsze od M/S Politechnika Śląska były jednak dłużej eksploatowane, aż do początku XXI wieku. W tej grupe pod banderą PŻM pływały: - Uniwersytet Śląski - Uniwersytet Jagielloński - Uniwersytet Toruński - Uniwersytet Warszawski - Uniwersytet Wrocławski - Uniwersytet Gdański Dzięki uprzejmości Matki Chrzestnej M/S Politechnika Śląska Pani Profesor Łucji Cieślak możemy zobaczyć jak wyglądał statek patronacki Politechniki Śląskiej oraz zapoznać się z zachowanymi pieczołowicie pamiątkami i relacjami z rejsów. ![]() Prof. Łucja Cieślak z dyplomem chrztu równikowego |
||||
Ciekawostki związane ze statkami serii B-521 wodowanymi w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni Pierwotnie statek M/S Politechnika Śląska miał nazywać się "Politechnika Gliwicka". Była to pomyłka urzędnicza, którą szybko poprawiono, jednak w dokumentacji rejestrowej statek ten pojawia się pod dwiema nazwami, początkowo jako Politechnika Gliwicka następnie Śląska. Trzeci z serii "politechnikowców" Politechnika Gdańska był wodowany dwukrotnie w 1974 i 1975 przez tą samą Matkę Chrzestną żonę ówczesnego Rektora Politechniki - Karolinę Stalińską. W Archiwum Politechniki Gdańskiej zachował się zapis dźwiękowy uroczystości wodowania. Jeden z niedoszłych statków M/S Politechnika Gdańska został zakupiony przez armatora holenderskiego Holland Bulk Transport i pływał pod nazwą m.s. Amstelmeer. Była to jednostka bliźniacza do Politechniki Śląskiej. Poniżej zdjęcia ze strony internetowej armatora HBT. Na stronie tej znajdują się również zdjęcia wyposażenia pomieszczeń, jak i siłowni okrętowej. Armator Holland Bulk Transport posiadał jeszcze jeden statek tego typu, zwodowany również w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni o nazwie m.s. Amstelmolen. Jednak różnił się on od poprzedniej jednostki, posiadał inny kształt masztu dziobowego. ![]() M.S. Amstelmeer pierwotnie M/S Politechnika Gdańska (źródło - internet: http://www.hollandbulktransport.nl) |