M/S Politechnika Śląska
1973-1980

Historia statku - imiennika gliwickiej Uczelni



M/S Politechnika Śląska

Masowiec zwodowany 12-10-1973 o godzinie 15:00
Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni
Matka Chrzestna Prof. Łucja Cieślak
Bandera podniesiona w Świnoujściu w czerwcu 1974
Radiowy sygnał wywoławczy SQUC
Kod IMO 7362536
Armator: Polska Żegluga Morska w Szczecinie
Wykonał 40 rejsów
Pływał pod polską banderą do 9-07-1980 g. 18:30
Sprzedany do Hong Fat-Shipping Inc. Panama z Hongkongu pływał pod nazwą BALTIC SEA
Od roku 1994 pod nazwą XING CHANG
11-1999 zezłomowany.
M/S Politechnika Śląska, Załadunek w Porcie Północnym
Załadunek w Porcie Północnym (źródło: materiały reklamowe Portu Północnego)
Statek zaprojektowany został do przewozu węgla, rudy, fosforytów i apatytów. Projekt był oznaczony jako B-521 i wykonanych zostało prawdopodobnie 14 jednostek. Pierwszą jednostką wybudowaną według tego projektu był M/S Manifest Lipcowy (zwodowany w kwietniu 1970r.) (http://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Manifest_Lipcowy) Były to jednostki klasy Panamax, czyli o wielkości umożliwiającej przepłynięcie Kanału Panamskiego. Były to wówczas największe jednostki pływające pod polską banderą. Większość zbudowanych przez stocznię jednostek trafiła do obcych armatorów. Dla polskiego armatora - PŻM zbudowano jeszcze dwie takie jednostki. Były to M/S Politechnika Szczecińska (zwodowany we wrześniu 1971r.) i M/S Politechnika Śląska. Armator - PŻM zamówił kolejną jednostkę, miała to być M/S Politechnika Gdańska. Niestety plan ten nie został ukończony. Odbyły się dwa wodowania (w roku 1974 i 1975) jednak po zwodowaniu obie te jednostki przed ich ukończeniem zostały sprzedane obcemu armatorowi.
Tak więc, ostatecznie pływały trzy statki tego typu pod polską banderą. W lutym 1980r. sprzedana została M/S Politechnika Szczecińska a w lipcu 1980 M/S Politechnika Śląska. Podobny los spotkał M/S Manifest Lipcowy w 1983 roku.


M/S Politechnika Śląska - rysunek
Parametry techniczne statku M/S Politechnika Śląska:
Długość 221,4m szerokość 32,3 zanurzenie 12,4m
Nośność 54609 ton (DWT) 7 ładowni o łącznej objętości 68000 m3
Napęd silnik Sulzer-HCP 6RND90 moc 17400 KM
Prędkość maksymalna 15,8 węzła
Zasięg maksymalny 12000 Mm, zbiornik paliwa 3500 ton, spalanie 4 tony na godzinę
Załoga 48-50 osób
Wodowanie M/S politechnika Ślaska 12-10-1973
Wodowanie M/S Politechnika Ślaska 12-10-1973 Matka Chrzezestna: Prof. Łucja Cieślak


Wodowanie M/S politechnika Ślaska 12-10-1973
Wodowanie M/S Politechnika Ślaska, przemawia Dyr. Stoczni mgr inż. Bogacz


Nadbudówka M/S politechnika Ślaska
Nadbudówka M/S Politechnika Ślaska


Spotanie z pierwszym Kapitanem Białkowiskim
Spotanie z pierwszym Kapitanem Białkowiskim


Statek był wyposażony bardzo nowocześnie. Wszyscy członkowie załogi mieli osobne kajuty z łazienkami. Do dyspozycji była sala gimnastyczna i basen. Pomieszczenia były klimatyzowane.

Mostek kapitański M/S politechnika Ślaska
Mostek kapitański M/S Politechnika Ślaska


Statki tego typu były wykorzystywane w żegludze trampowej, czyli bez określonej stałej trasy, od portu do potu zgodnie z zapotrzebowaniem rynku na przewozy produktów masowych, takich jak węgiel, ruda, fosforyty i apatyty do produkcji nawozów, czy zboże.

Podniesienie Bandery 1974
Podniesienie Bandery na M/S Politechnika Śląska 1974

Przykładowo rejs 14 i 15 statku Politechnika Śląska przebiegał trasą:

Gdańsk - Port Północny (początek rejsu 21-01-1977)
Flushing (Holandia)
Cape Town (RPA)
Singapore
Fukuyama (Japonia)
Sakaide (Japonia)
Paradip (Indie)
Suez
Port Said
Świnoujście (zakończenie rejsu 11-05-1977)

W rejsie tym udział wzięła Matka Chrzestna statku. Zgodnie z tradycją każdej Matce Chrzestnej przysługuje jeden rejs matczynym statkiem. Opisany wyżej rejs trwał w sumie prawie 4 miesiące, w tym czasie pokonano trasę 28658 mil morskich.

Przejście przez Kanał Sueski
Przejście przez Kanał Sueski


Przejście równika
Przejście równika - wizyta Neptuna


Przejście równika
Przejście równika - uroczysty chrzest


Kuchnia na M/S Politechnika Śląska
Kuchnia na M/S Politechnika Śląska


W roku 1977 statek M/S Politechnika Śląska otrzymał sztandar przechodni dla najlepszej załogi w żegludze trampowej za rok 1976. Był to efekt dobrej pracy marynarzy i sprawnego działania statku.

Należy podkreślić, że Politechnika Śląska została szczególnie wyróżniona w tym bardzo skromnym gronie patronatów - trzech uczelni technicznych. Ostatecznie pływały tylko dwie jednostki z serii "Politechnik" Politechnika Szczecińska i właśnie Politechnika Śląska.

M/S Politechnika Szczecińska
M/S Politechnika Szczecińska 1974 (źródło internet: searcharchives.vancouver.ca)

Armator Polska Żegluga Morska eksploatował oprócz "politechnikowców" także kilka masowców z serii "uniwersytetowców". Jednostki te znacznie mniejsze od M/S Politechnika Śląska były jednak dłużej eksploatowane, aż do początku XXI wieku.

W tej grupe pod banderą PŻM pływały:
- Uniwersytet Śląski
- Uniwersytet Jagielloński
- Uniwersytet Toruński
- Uniwersytet Warszawski
- Uniwersytet Wrocławski
- Uniwersytet Gdański


Dzięki uprzejmości Matki Chrzestnej M/S Politechnika Śląska Pani Profesor Łucji Cieślak możemy zobaczyć jak wyglądał statek patronacki Politechniki Śląskiej oraz zapoznać się z zachowanymi pieczołowicie pamiątkami i relacjami z rejsów.

Prof. Łucja Cieślak
Prof. Łucja Cieślak z dyplomem chrztu równikowego

Ciekawostki związane ze statkami serii B-521 wodowanymi w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni

Pierwotnie statek M/S Politechnika Śląska miał nazywać się "Politechnika Gliwicka". Była to pomyłka urzędnicza, którą szybko poprawiono, jednak w dokumentacji rejestrowej statek ten pojawia się pod dwiema nazwami, początkowo jako Politechnika Gliwicka następnie Śląska.

Trzeci z serii "politechnikowców" Politechnika Gdańska był wodowany dwukrotnie w 1974 i 1975 przez tą samą Matkę Chrzestną żonę ówczesnego Rektora Politechniki - Karolinę Stalińską.
W Archiwum Politechniki Gdańskiej zachował się zapis dźwiękowy uroczystości wodowania.
Jeden z niedoszłych statków M/S Politechnika Gdańska został zakupiony przez armatora holenderskiego Holland Bulk Transport i pływał pod nazwą m.s. Amstelmeer. Była to jednostka bliźniacza do Politechniki Śląskiej.
Poniżej zdjęcia ze strony internetowej armatora HBT. Na stronie tej znajdują się również zdjęcia wyposażenia pomieszczeń, jak i siłowni okrętowej. Armator Holland Bulk Transport posiadał jeszcze jeden statek tego typu, zwodowany również w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni o nazwie m.s. Amstelmolen. Jednak różnił się on od poprzedniej jednostki, posiadał inny kształt masztu dziobowego.

Amstelmeer HBT
M.S. Amstelmeer pierwotnie M/S Politechnika Gdańska (źródło - internet: http://www.hollandbulktransport.nl)





Opracowanie: Zbigniew Jura
Gliwice 22-02-2014

Autor składa serdeczne podziękowanie Pani Prof. Łucji Cieślak za udostępnienie
materiałów źródłowych oraz zdjęć wykorzystanych w prezentacji.
Ponadto wykorzystano informacje z archiwum Politechniki Śląskiej,
Stoczni Gdyńskiej oraz innych źródeł internetowych.


P.S. Jeśli masz dodatkowe informacje lub ciekawostki na opisany temat, to skontaktuj się z autorem.
Adres autora:
Zbigniew Jura zjura@sownet.pl